Dato’ Mohd Amar mungkin akan berdepan dengan siasatan

Ahli exco PAS yang disebut-sebut sebagai bakal Menteri Besar Kelantan menggantikan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz bakal berkemungkinan berdepan dengan siasatan berhubung skandal penjualan tanah Yayasan Islam Kelantan.
The Star hari ini melaporkan sedemikian,
KOTA BARU: A police report has been lodged against the Kelantan government claiming that an exco member and an MP had received RM3mil from a businessman for the sale of land belonging to Yayasan Islam Kelantan.
The Kelantan People’s Action Council’s (MTRK) women’s wing chief Rosmaria Abdul Hamid, accompanied by 30 other council members, lodged the report at the district police station here yesterday.
According to the report, Rosmaria said she received information on May 14 alleging that the senior exco member and MP were approached by a businesswoman known only as Norihan over a 3,300ha land deal.
Norihan was said to have introduced a businessman from a Johor firm to the two persons.
Rosmaria added that Syarikat Suurban had allegedly agreed to pay RM3mil to PAS for the land.
She urged the police commercial crime and the Malaysian Anti-Corruption Commission to investigate the claims made by Norihan.
Meanwhile, the exco member, when contacted said the allegations were baseless.
“I would rather leave it to the police or any enforcement department to investigate the claims and allegations,” the exco member said.
The MP could not be reached for comment. tgk sini
MTRK satu ketika dahulu diterajui oleh YB Ibrahim Ali dan kebanyakkan pengikutnya yang ramai juga telah menyertai PAS.
Sebelum itu, Ibrahim Ali telah menjual KRISS, atau Kelantan Research Institute of Strategic Studies kepada seorang Exco Kerajaan Negeri Kelantan. KRISS menjadi pusat penempatan beberapa orang UMNO yang menyertai PAS.
Dato’ Mohd Amar juga adalah terkenal sebagai AJK Balak Kelantan yang boleh menurunkan tandatangan dan meminitkan surat permohonan balak.
Kebelakangan ini, Dato’ Mohd Amar yang sebelum ini agak low profile semakin lantang bersuara mengkritik beberapa pihak di dalam PAS Kelantan dan juga seolah mahu supaya Tuan Guru Nik Aziz berundur pada kadar segera. Saya melihat, di dalam suasana krisis, Dato’ Mohd Amar adalah tokoh yang berani untuk bangkit dan bersuara. Pada waktu rakan seperjuangannya memainkan strategi kura-kura yang menyembunyikan kepala bila di asak. Mohd Amar sebaliknya menunjukkan kehebatan bakat yang diwarisinya.
Ayahandanya, Arwah Nik Abdullah Arshad adalah seorang ahli politik yang berani dan lantang serta merupakan salah seorang lagenda PAS Kelantan. Saya pernah berkesempatan menjadi pemandu kepadanya sewaktu beliau adalah ahli Parlimen Pengkalan Chepa dan ahli Parlimen tunggal PAS ketika itu.
Baru-baru ini, Dato’ Mohd Amar tegas bersuara bahawa ada seorang exco yang akan digugurkan dari Kerajaan Negeri Kelantan. Harap-harap kelantangannya tidak memakan tuan.

0 comments:

Post a Comment